Dzieci

Oferuję pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży w następujących trudnościach:

  • różnego rodzaju lękach, np. szkolnych, nocnych, z rozstaniem z rodzicami
  • problemach z zachowaniem (np. częste napady złości)
  • nadpobudliwości psychoruchowej
  • objawach depresyjnych (apatia, nadmierny smutek, brak apetytu i bezsenność)
  • sytuacjach kryzysowych (rozwód rodziców, choroba, utrata rodzica, doświadczenie przemocy)
  • moczeniu nocnym
  • trudnościach szkolnych (niechęć chodzenia do szkoły, trudności w relacjach z rówieśnikami)
  • dolegliwościach somatycznych, które nie mają uzasadnienia medycznego (częste bóle głowy, brzucha, wymioty itp.)
  • nadmiernej nieśmiałości lub lękliwości
  • kłopotach z jedzeniem, snem
  • mutyzmie wybiórczym
  • kiedy występują tiki, fobie lub czynności natrętne
  • problemach wieku dojrzewania
  • problemach z autoagresywnym zachowaniem (samookaleczenia, próby samobójcze).
W zależności od potrzeb formy oferowanej pomocy to:
  • konsultacje dla rodziców
  • krótkoterminowa (do kilkunastu spotkań) terapia indywidualna dziecka
  • długoterminowa (od 1 roku) terapia indywidualna dziecka
  • terapia diady opiekun-dziecko (dotyczy dzieci do 3 roku życia).
Również w zależności od wieku dziecka proces pomagania przebiega trochę inaczej:
0-5

Dla dzieci w wieku od 0 do 5 lat proces pomagania rozpoczyna się najczęściej wspólnym spotkaniem z rodzicami oraz dziećmi. Dalsze kroki ustalane są indywidualnie według potrzeb.

6-11
Dla dzieci w wieku od 6 do 11 lat proces terapeutyczny rozpoczyna się trzema lub czterema spotkaniami konsultacyjnymi, podczas których zostaje sformułowana wstępna diagnoza trudności dziecka wraz z zaleceniami do dalszego postępowania. Być może taki kontakt wystarczy, żeby rozwiązać zgłaszaną trudność. W sytuacji gdy zalecana będzie psychoterapia z rodziną zawierany jest kontrakt dotyczący celów, zasad terapii oraz przybliżonej długości trwania, sesje odbywają się jeden lub dwa razy w tygodniu o ustalonej porze i trwają 50 minut.

Praca indywidualna z dziećmi zakłada stały i regularny kontakt z rodzicami, w celu rozmowy o sytuacji dziecka i wsparcia kompetencji wychowawczych rodziców, gdyż to wspólna praca rodziców i terapeuty pozwala poprawić funkcjonowanie dziecka.

Od 12

Pierwsze spotkanie z dziećmi od 12 roku życia odbywa się wspólnie z rodzicami. Następnie praca przebiega indywidualnie z dzieckiem, przy cyklicznych spotkaniach terapeuty z rodzicami w celu rozmowy o sytuacji dziecka i wsparcia kompetencji wychowawczych rodziców, gdyż to wspólna praca rodziców i terapeuty pozwala poprawić funkcjonowanie dziecka.

Konsultacje

dla rodziców, kobiet w ciąży celem wsparcia oraz rozmowy na temat pojawiających się wątpliwości i/lub trudności związanych z rodzicielstwem, nurtujących kwestii dotyczących rozwoju dziecka i jego zachowań, wzmocnienie kompetencji wychowawczych.