- różnego rodzaju lękach, np. szkolnych, nocnych, z rozstaniem z rodzicami
- problemach z zachowaniem (np. częste napady złości)
- nadpobudliwości psychoruchowej
- objawach depresyjnych (apatia, nadmierny smutek, brak apetytu i bezsenność)
- sytuacjach kryzysowych (rozwód rodziców, choroba, utrata rodzica, doświadczenie przemocy)
- moczeniu nocnym
- trudnościach szkolnych (niechęć chodzenia do szkoły, trudności w relacjach z rówieśnikami)
- dolegliwościach somatycznych, które nie mają uzasadnienia medycznego (częste bóle głowy, brzucha, wymioty itp.)
- nadmiernej nieśmiałości lub lękliwości
- kłopotach z jedzeniem, snem
- mutyzmie wybiórczym
- kiedy występują tiki, fobie lub czynności natrętne
- problemach wieku dojrzewania
- problemach z autoagresywnym zachowaniem (samookaleczenia, próby samobójcze).
- konsultacje dla rodziców
- krótkoterminowa (do kilkunastu spotkań) terapia indywidualna dziecka
- długoterminowa (od 1 roku) terapia indywidualna dziecka
- terapia diady opiekun-dziecko (dotyczy dzieci do 3 roku życia).
Również w zależności od wieku dziecka proces pomagania przebiega trochę inaczej:
0-5
Dla dzieci w wieku od 0 do 5 lat proces pomagania rozpoczyna się najczęściej wspólnym spotkaniem z rodzicami oraz dziećmi. Dalsze kroki ustalane są indywidualnie według potrzeb.
6-11
Praca indywidualna z dziećmi zakłada stały i regularny kontakt z rodzicami, w celu rozmowy o sytuacji dziecka i wsparcia kompetencji wychowawczych rodziców, gdyż to wspólna praca rodziców i terapeuty pozwala poprawić funkcjonowanie dziecka.
Od 12
Pierwsze spotkanie z dziećmi od 12 roku życia odbywa się wspólnie z rodzicami. Następnie praca przebiega indywidualnie z dzieckiem, przy cyklicznych spotkaniach terapeuty z rodzicami w celu rozmowy o sytuacji dziecka i wsparcia kompetencji wychowawczych rodziców, gdyż to wspólna praca rodziców i terapeuty pozwala poprawić funkcjonowanie dziecka.
Konsultacje
dla rodziców, kobiet w ciąży celem wsparcia oraz rozmowy na temat pojawiających się wątpliwości i/lub trudności związanych z rodzicielstwem, nurtujących kwestii dotyczących rozwoju dziecka i jego zachowań, wzmocnienie kompetencji wychowawczych.